Friday, 1 January 2010

Surat Cinta dari adik..... =)

Alhamdulillah...
Segala puji bagi Allah yang melapang dan meyempitkan urusan hambaNYa...

Selamat tahun baru semua. Dengan keizinan Ilahi, Alhamdulillah, saya telah selamat pulang ke Msia dan kembali di India dalam senggang cuti yang hanya seminggu.

Ramai yang tertanya-tanya kenapa saya pulang ke Malaysia. Hmm...bagi yang dah kenal saya, mungkin mereka tak pelik, sebab pulang secara tiba-tiba memang selalu saya lakukan.

" kamu ni...macam dekat je India dgn Malaysia ni kamu buat." Omelan pengetua kesayangan sewaktu saya melawatnya di sekolah di satu kepulangan.

" Kak...simpan duit kak...jangan asik balik je...kita bukan orang senang..." Keluh nenek yang saya panggil uwan.

" Eh, balik lagi? Baru je balik haritu kan?" Terkejut Induk ( Adik abah yang bongsu) bila saya tiba-tiba muncul di kedai runcitnya.

" Buat apa balik selalu, baik kumpul duit n travel tempat lain, saya dulu balik 2 tahun sekali " Nasihat Prof Zainurrashid bila saya bercerita yang saya balik kali kedua untuk tahun ini semasa berjumpa dengannya dalam satu urusan.


Pernah satu ketika, bila tiba-tiba perasaan nak balik membuak-buak, call mak dan mtk izin nak balik.

" Hmm...ko memang kak(keluhan)...balik lah kalau nak balik.." Kata mak.

" Ha..mak lah ni...dulu masa akak kat sekolah, setiap minggu jemput akak balik. Padahal sekolah dekat je pun, nama je sekolah asrama, tapi macam tak duduk asrama je. Kalau akak tak nak balik seminggu je pun mak dah merajuk.. setiap minggu, mst 2.3 kali abah dtg sekolah hantar makanan malam-malam kat asrama. Ha...kan dah terbiasa dah sekarang?? Nak buat macam mana kalau tak boleh duk jauh dari rumah lama-lama..."
Owh...pandainye anak mak yang sorang ni salahkan mak pulak.


Tapi itulah hakikatnya, saya dididik untuk sentiasa dekat dengan keluarga. Susah senang harus dilalui bersama. Tawa tangis, jangan ada yang larikan diri, perlu bersama.

Kepulangan kali ini, sekali lagi, reason nya utk menghilangkan homesick dek tekanan perasaan ( Final dah sgt dekat)... Nak duk kat rumah baru ( Family baru pindah dari n9 ke Kedah), dan beberapa sebab lain lagi (alasan rekaan sendiri).

Rindu sangat pada Malaysia. Kali ini perlu berjalan jauh dari KL ke Kedah. Perjalanan selama hampir 8 jam saya manfaatkan dengan kurangkan tidur utk menikmati keindahan malaysia. Ya Allah...cantiknya malaysia !!! Terbayang2 keindahan alam semula jadi malaysia hingga ke saat ini. Ya Allah, sungguh, saat ini saya masih rindukan Malaysia.

Nak bercerita tentang adik sebenarnya...Al-Firas Fahim ( Adik bongsu )...
Adik kakak yang sangat manja dengan kakaknya ni. Adik yang dicemburui oleh abangnya yang tua beberapa tahun darinya sebab..kakak lebihkan adik.

Mungkin salah saya, melebihkan sorang adik berbanding adik-adik yang lain. Tak pernah menghampakan apa sahaja yang diminta.

Kepulangan kali ini, nampaknya Fahim rindu benar pada saya. Setiap langkah saya diekorinya. Saya di ruang tamu, dia mst di sana, bila beralih ke bilik..pun diikutnya. Sampai perlu memesannya agar keluar bilik untuk urusan kendiri...

Masuk untuk solat pun akan diintainya... Sedang lipat kain pun, dia ada sahaja.
( tolong runtuhkan kain yang kakak lipat...bila dimarah..jawabnya..."adik nak tolong susunkan.."). Kadang-kadang rasa rimas, dan mula meleteri adik..

" Adik...janganlah ikut kakak..pergi luar tgk tv tu..." Namun adik buat tak endah..Ya Allah...sabar je lah...

Sekali lagi, kali ini, ketika berjalan-jalan di sebuah shopping mall di Alor Setar, saya belikannya sebiji bola sepak. Fahim sgt excited...besar mata dia dek kagum dengan 'bola betul' ( biasanya dia hanya dpt bola plastik yang rm 2-3 tu)...

" UUUUiiiishhhh...cayalah!!! Ni bola world cup nih!!! "
Melompat-lompat dia dan kelihatan sgt terharu.

Sehari sebelum balik....

Ketika melelapkan mata dek letih menatap buku Microb.. Saya sedar adik dtg menghampiri. Tapi buat-buat tidur dek rasa malas nak layan (jahatkan?)Yang akhirnya buat saya benar-benar tertidur..

Bila bangun pagi... saya dapati..ada surat cinta dari adik...

Kakak...Adik sayang kakak...sehingga di sini...






Kakak..adik sayang kakak.





'Love' Fahim...Kakak adik sayang.



Fahim benar-benar membuatkan saya terharu. Rasa nak nangis bila membaca tulisan adik. Budak baru belajar menulislah katakan.

Bila ditanya..katanya..." adik blaja dari mak..".

" Kakak simpan lah surat ni ye...meh, adik letak kat dlm buku akak.."
Fahim mengepilkan 'suratnya' di dalam buku microb saya.

Di sepanjang perjalanan ke bus station di Alor Setar, sedang menikmati pemandangan Alor Setar, tiba-tiba saya dipeluk dari belakang... 2.3 kali..

Hm...adik....adik....

Saya pernah rasai perasaan yang sangat sayangkan sesorang semasa kecil. Sayang itulah yang akhirnya merubah terus hidup saya hingga ke hari ini. Al-Fatihah buat arwah datuk yang sgt saya sayangi..

Arwah datuk bersama kawannya yang seksi.


Semoga saya mampu berbuat yang serupa juga dengan adik yang seorang ini.
Membawanya lebih mengenali Islam yang sebenar...InsyaAllah.


Wallahualam..

4 comments:

hafizulfaiz lan said...

=)

izas said...

salam kak mimi..

selamat kembali ke india

esok nak pergi rumah kak mimi

nantikan kedatangan kami

haha..

nur akmal said...

adik kak mimi msti comel~ tkpe2, kjap jer bpisah. nnti jmpa balik after dh abis blaja. sweet sgt! :)

najwa ramli said...

teringat kt adik sendri di kg..
saya jg mengalami kondisi yg sama..
hehehe...
tyme2 balik dri asrama@dri msu di shah alam dulu..
ni xtau la ni..
bru 1st tyme nk balik..
waaaaaaa..
teringat adik bongsuku..
^_^

Post a Comment