Monday, 28 May 2012

0

Hadiah di Hari Jadi..

Bismillahirahmaanirrahim..
Lafaz kabir memulakan bicara.. =)

Happy belated birthday to me !
Alhamdulillah, usia telah pun menjejaki angka 24.. Allah, Allah.. tuanya saya..
Siapa yang meminjamkan kehidupan dan helaan nafas ini melainkan Dia kn?
Alhamdulillah !

Namun, dihari lahir kali ini, Allah menghadiahkan saya dengan sesuatu yang benar-benar menguji tahap tawakal saya padaNya.. memang mudah untuk mengungkapkan syukur dan puji buat Allah.
Namun, ianya hanya akan terbukti pabila kita diuji, benarkan?
Tulislah sepenuh blog ini bahawa kita bersyukur padaNya..
Senaraikanlah kalimah Alhamdulillah sebanyak-banyaknya. 
Namun itu tidak menggambarkan letak duduk hati kita yang sebenar..
Ketahuilah, bahawa Allah Maha mengetahui, kerna ditanganNya lah letaknya hati-hati manusia.. 
Lalu dijerkahNya manusia dengan ayat ini :

29:2 "Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ""Kami telah beriman"", sedang mereka tidak diuji lagi?"

29:3 Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.  


Supaya manusia sedar.. supaya mereka membatasi butiran yang keluar dari bibir..
Ya.. saya kira ini teguran buat diri ini..
Kerna saya fikir saya telah bersyukur..
Namun hakikatnya, pabila diuji.. 
Rupanya saya bukanlah hamba yang berserah diri..


Saya menidakkan ujian Allah dan mempertikaikannya..
Allah2.. Ampunkan daku.. Kembalikan aku untuk terus merasakan diri kerdil..
Kembalikan aku untuk terus merasakan bahawa dunia ini bukan milikku..
Kembalikan aku untuk tunduk dengan hati hamba seraya menyerahkan segalanya padaMu..

Wahai diri..
Kembalilah.. sujudlah dan bertaubatlah..
Allah Maha Ada dan Maha memimpin..
INi teguran kasih sayang..
Percayalah dan tetaplah denganNya.. 
nescaya darinya jualah jalan keluar akan dibentangkan seluas-luasnya.. 

Chicken Pox di kala usia kandungan menjangkau 11 minggu benar-benar bukanlah sesuatu yang dirai. 
Bukan risaukan kesihatan diri.. 
jauh sekali fizikal yang buruk akibat Varicella Zoster..
Namun yang merunsingkan adalah keadaan bayi dalam kandungan..
Apakah keadaannya bayiku didalam ini?
Adakah virus halus ini telah menodainya?
Allah... 
Risiko 1-2 % kecacatan pada bayi benar-benar merunsingkan..
Allah..
selamatkan bayi ini.. 
tolong berikan padanya jaminan kehidupan yang sempurna sepertimana yang 
Engkau berikan kepada ramai bayi diluar sana..
Allah..
Peliharalah bayi ini..
Tolong berikan jaminan padanya bahawa dia mampu survive walaupun 
aku dan suamiku meninggalkan dunia fana suatu hari nnt..
tiada kudratku untuk memeliharanya melainkan Engkau saja yang kuharapkan jadi pelindung.

Gugur kali pertama di bulan disember 2011 benar-benar buat saya kecut perut 
untuk menghadapi risiko buat kandungan kali ini.
Sekali lagi wahai Allah !
bayi ini hambaMu..!
Sekiranya engkau mentakdirkannya buat kami..
Berilah kami segala yang terbaik..

Ameen.. 
Ameen..
Ameen..

 




p/s : baby.. besar baik-baik tau.. jgn risau.., InsyaAllah.. Allah kan ada? ^^


 

Monday, 6 February 2012

3

I'm Back after 2 years !

Allah2... Lama benar dah tak update blog ni. Alhamdulillah, tergerak hati hari ni utk coret-coret sedikit ttg apa yang dah berlaku selama hampir 2 tahun 'bersembunyi'.

Segala puji bagi Allah tuhan yang hanya satu disembah !
Maha cantik segalanya yang diaturkan.
Percayalah sahabat, Allah sangat sayangkan kita melebihi kasih ibu dan bapa, tidak akan sesekali dibenarkanNya kita sendirian sedangkan Dia telah berjanji bahawa semuanya diciptakan berpasang-pasangan.

Oct 2010 : Bertunang

Upacara sarung cincin

Bergambar kenangan bersama kedua ibu bapa Antara hantaran dari pihak lelaki

Hantaran pihak perempuan

April 2011 : Kahwin

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah kerna telah menetapkan hati kami berdua dalam pemilihan ini. Alhamdulillah kerna Dia jua yang telah memudahkan segala urusan.
Majlis yang ringkas dan singkat namun meriah. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..
Tiada kata yang dapat diungkap atas pernikahan ini. Semoga Allah jualah yang memeliharanya bagi pihak kami, kami hambaMu yang berserah diri. Amin...

Terima kasih tidak terhingga kepada kedua ibu bapa yang banyak bekerja keras untuk menjayakan persiapan majlis sepanjang ketiadaan kami di tanah air. Alhamdulillah, final exam 3rd year MBBS dilalui dengan tenang sebelum berangkat pulang ke tanah air untuk persiapan majlis beberapa hari kemudiannya.

Terima kasih juga pada Aspera production atas sponsor video dan gambar2 perkahwinan.


Allah.. Engkau yang menyatukan hati kami Ya Allah.
Berkatilah perkahwinan ini dan tetapkanlah cinta di hati-hati kami.
Allah.. Engkau yang mentakdirkan rumahtangga ini Ya Allah.
Limpahkanlah kami keampunanMu dan tunjukilah kami ke syurgaMu.. Amiiin..


video video

Alhamdulillah.. setelah setahun kami mula saling mengenali antara satu sama lain. Alhamdulillah, perkenalan yang tidak dimulai sebelum berkahwin. Allah.. peliharalah..

2 tahun yang berlalu dirasakan begit singkat. sedar tak sedar diri bertukar status dari seorang bujang, menjadi tunangan orang kemudiannya kini memegang status isteri. Tidak dirasakan juga betapa cepatnya masa berlalu, 5 tahun di India kini hampir dihujungnya, InsyaAllah 7 bulan dari sekarang, kami bakal pulang ke Malaysia for good.

Tiada kata yang boleh di ungkap melainkan Alhamdulillah. Tetapkan lah hati-hati ini untuk menjadi hambamu yang bersyukur.. ^^

Gerun mengingatkan ayat ini : " Maka nikmat tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" Ar-Rahman

Wednesday, 10 March 2010

1 comments

Cuka dan Gula ....

Assalamualaikum wbt...

Bertasbihlah dengan nama Tuhan mu yang Maha Agung...(Al-Haqqah, 52)

Sesungguhnya hari perhitungan itu makin hampir...
Makin hampir....
Makin hampir....
Memang semakin hampir...

Berdebar-debar....
Gemuruh rasa hati...
Kosong rasa dada...
Lemah dan berserah..

Dihitung....
Dikhabar inci kandungan...
Dicongak....
Diteliti isi catatan....
Bagaimanakah hasilnya??
Gundah gulana menanti kata putus....


Begitulah lazimnya...
Indah hidup menuntut ilmu...
Pelangi si penagih ilmu Ilahi...
Siapa At-thullab tanpa exam bukan??

24 jam...
Tidak cukupan...
24 jam ...
Lengahlah...
Jiwa berkeluh kesah..
Agar bisa menyudahkan penghadaman input.
Agar bisa disumbatkan berkitab teori di dalam benak..

Masa yang di janji itu pasti...
Tiada lengah seperti yang didamba...
Tiada tunda seperti yang didoa...
Di kala mana hanya diri dan tuhan menjadi saksi..
Di kala mana hanya doa dan zikir jadi peneman..
Di saat mana segalanya
'Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Penyayang'..

Apabila diseru...
"Mulalah !"
Selawat diulang-ulang...
Al-Fatihah tidak lekang...
Dan lembaran diisi dengan cairan otak...
Berharap...
Penuh harapan...

Ya Allah..mudahkanlah urusanku...
Ya Allah..pimpinlah aku...
Ya Allah..berilah ilham padaku...
Luar biasa tawakalnya pada Zat yang Maha Bijaksana..

Penuh diisi dengan tinta cerita ??
Atau lengang dengan garisan bisu?
Beruntunglah mereka yang dimudahkan...
Dan...
Rugilah mereka yang disulitkan...

Bila saatnya tiba...
Tahulah mereka apa yang diusahakan...
Tahulah mereka apa yang didoakan...
Nah !
Inilah hasilmu manusia...
Nah !
Inilah nilai keringat mu hamba...

Ujian di dunia...
Berkisar jawapan dakwat murah...
Pengadilan di tangan manusia...
Mahkamah di persada bumi...

Belum lagi di akhirat bukan??

Tunggulah!!!
Kami juga menunggu !!
Itulah sumpah Zat Maha Kuasa...
Sesungguhnya saat yang dijanji pasti tiba...
PASTI TIBA....

Di saat mana...
Bukan cairan otak yang dituntut...
Di saat mana...
Bukan tinta cerita yang jadi penentu...
Di saat mana...
Doa tiada diendah...
Di saat mana...
Segalanya tiada dikurang...
Di saat mana...
Segalanya tiada ditambah.


Dengar sini wahai MANUSIA...!
Perhatikan ini wahai HAMBA!
Dikisahkan untuk mu dari TUHANmu...
Dimaktubkan bagimu dalam KITABmu...


Pada hari itu..
kamu dihadapkan..
Tidak ada sesuatupun dari kamu yang tersembunyi..


Adapun org yang kitabnya
Diberikan di tangan kanannya,
Maka dikatakan padanya
"Ambillah..
Bacalah kitabku.."
(Al-Haqqah,19)


Dan adapun
orang yang kitabnya diberikan di tangan kirinya
Maka dia berkata
"Alangkah baiknya..
Jika kitabku..
Tidak diberikan kepadaku..
Sehingga aku tidak mengetahui
bagaimana perhitunganku"
(Al-Haqqah, 25,26)


Hakikatnya hamba...
Sangkakala belum berbunyi lagi...
Berusahalah!
Agar kitab mu dari kanan mu...
Berkeluh-kesahlah dengan kemungkaran...
Agar ia bukan dari kirimu...
Pengadilan ujian di Akhirat...
Jauh lagi BESAR..

Pengadilan ujian di Dunia...
Walau ia memang datang dekat...
Masih bukan penghujungnya...
Masih lagi disayangi tuhan...
Masih lagi bernilai doa harapan...

Tenanglah...

Ujian ini...
Cuka dan Gula dunia Gading...
Kejayaan sesunggunhnya milik kita...
Kerana...
TUHAN hanya berikan yang terbaik buat kita.
TUHAN hanya izinkan yang terbaik buat hambaNya.



Salam exam semua...
Semoga ilmu diredhaiNya...





p/s : Exam final 2nd Year MBBS... 15/3/10 - 2/4/10

Tuesday, 26 January 2010

0

Batu tasbih menari lagi...



Subhanallah...
Walhamdulillah...
Walailahaillallah...
Wallahuakhbar....

Batu Tasbih dihitung.
Bergerak-gerak mengikut alunan zikir...
Puteri mengulang-ulang kalimah tasbih, tahmid, tahlil dan takbir.
Berbisik...
Mendalami makna kalimah suci...
Pujian buat Al-Illah...
Yang berhak diatas segala pujian...
Tenang dan berharap...
Memohon jalan keluar...
Diatas ujian pilihan..
Puteri sedar diri hamba...
Hamba yang hina lagi berdosa...
Yang sering terleka dengan khayalan nikmat di dunia...

Subhanallah...
Walhamdulillah...
Walailahaillallah...
Wallahuakhbar....

Terus berbisik dan berbisik...
Sir kata orang...

Berbisik,
Sambil memikirkan tentang kerdilnya manusia..
Manusia yang selalu sahaja lemah bergantung...
Manusia yang selalu sahaja keliru dengan ujian pilihan..
Bila mana berada dipersimpangan...
Manusia buntu mencari jalan keluar...
Terus lelah mencari kata putus...

Puteri didalam ujian pilihan...
Terkadang menyendiri...
Mengharap pilihan dipilihkan...
Agar segalanya tidak berakhir dengan penyesalan...
Itulah manusia....dasar hamba.

Buat Puteri mula mengukur...
Pilihan dalam kehidupan manusia...
dimana dipasak??
Adakah,
Diatas keperluan dunia?
Diatas mimpi bahagia?
Diatas nafsu dusta?
Diatas umpan Si dia Musuh yang nyata?
Atau Diatas nilai agama?

Subhanallah...
Walhamdulillah...
Walailahaillallah...
Wallahuakhbar....

Mula mengakui...
Bahwa...
Manusia yang sebenarnya memerlukan Allahnya!
Jauh mana sekali pun dia menyimpang...
Akhirnya...
mengalah jua pada Ilahnya...
Dia mengumpul dosa dan noda selautan...
Akhirnya...
tersungkur jua memohon kasih sayang Tuhannya...
Dia menyombong dan bermegah diri...
Bahkan akhirnya...
Kepada Allah jua dia memohon simpati...
Cuma terkadang buta dengan gemerlap warna dunia fana...
Malah silau dengan janji-janji cahaya bahagia sementara...

Dasar hamba....

Puteri tahu, puteri
Hamba yang dituntut ketaatan dan kepatuhan pada yang menciptakan...
Hamba yang diintip segala dosa dan kebajikan...

Puteri menyimpul tekad agar puteri mampu..

Memenuhkan hati dengan bisikan Allah!

Puteri berhajat, agar keputusan puteri

Tiada ruang buat bisikan dunia...

Tiada tempat buat bisikan khayalan...

Tiada terkena umpanan musuh ghaib...


Semoga pilihan ini...menjanjikan syurga di akhirat.
Semoga takdir ini...menjadikan puteri terus thabat di jalanNya.
Semoga ketentuan ini...mendekatkan puteri pada Tuhan Puteri.
Semoga hamba ini...jua hamba pendamba Ilahi.

Ameen...


Friday, 1 January 2010

4

Surat Cinta dari adik..... =)

Alhamdulillah...
Segala puji bagi Allah yang melapang dan meyempitkan urusan hambaNYa...

Selamat tahun baru semua. Dengan keizinan Ilahi, Alhamdulillah, saya telah selamat pulang ke Msia dan kembali di India dalam senggang cuti yang hanya seminggu.

Ramai yang tertanya-tanya kenapa saya pulang ke Malaysia. Hmm...bagi yang dah kenal saya, mungkin mereka tak pelik, sebab pulang secara tiba-tiba memang selalu saya lakukan.

" kamu ni...macam dekat je India dgn Malaysia ni kamu buat." Omelan pengetua kesayangan sewaktu saya melawatnya di sekolah di satu kepulangan.

" Kak...simpan duit kak...jangan asik balik je...kita bukan orang senang..." Keluh nenek yang saya panggil uwan.

" Eh, balik lagi? Baru je balik haritu kan?" Terkejut Induk ( Adik abah yang bongsu) bila saya tiba-tiba muncul di kedai runcitnya.

" Buat apa balik selalu, baik kumpul duit n travel tempat lain, saya dulu balik 2 tahun sekali " Nasihat Prof Zainurrashid bila saya bercerita yang saya balik kali kedua untuk tahun ini semasa berjumpa dengannya dalam satu urusan.


Pernah satu ketika, bila tiba-tiba perasaan nak balik membuak-buak, call mak dan mtk izin nak balik.

" Hmm...ko memang kak(keluhan)...balik lah kalau nak balik.." Kata mak.

" Ha..mak lah ni...dulu masa akak kat sekolah, setiap minggu jemput akak balik. Padahal sekolah dekat je pun, nama je sekolah asrama, tapi macam tak duduk asrama je. Kalau akak tak nak balik seminggu je pun mak dah merajuk.. setiap minggu, mst 2.3 kali abah dtg sekolah hantar makanan malam-malam kat asrama. Ha...kan dah terbiasa dah sekarang?? Nak buat macam mana kalau tak boleh duk jauh dari rumah lama-lama..."
Owh...pandainye anak mak yang sorang ni salahkan mak pulak.


Tapi itulah hakikatnya, saya dididik untuk sentiasa dekat dengan keluarga. Susah senang harus dilalui bersama. Tawa tangis, jangan ada yang larikan diri, perlu bersama.

Kepulangan kali ini, sekali lagi, reason nya utk menghilangkan homesick dek tekanan perasaan ( Final dah sgt dekat)... Nak duk kat rumah baru ( Family baru pindah dari n9 ke Kedah), dan beberapa sebab lain lagi (alasan rekaan sendiri).

Rindu sangat pada Malaysia. Kali ini perlu berjalan jauh dari KL ke Kedah. Perjalanan selama hampir 8 jam saya manfaatkan dengan kurangkan tidur utk menikmati keindahan malaysia. Ya Allah...cantiknya malaysia !!! Terbayang2 keindahan alam semula jadi malaysia hingga ke saat ini. Ya Allah, sungguh, saat ini saya masih rindukan Malaysia.

Nak bercerita tentang adik sebenarnya...Al-Firas Fahim ( Adik bongsu )...
Adik kakak yang sangat manja dengan kakaknya ni. Adik yang dicemburui oleh abangnya yang tua beberapa tahun darinya sebab..kakak lebihkan adik.

Mungkin salah saya, melebihkan sorang adik berbanding adik-adik yang lain. Tak pernah menghampakan apa sahaja yang diminta.

Kepulangan kali ini, nampaknya Fahim rindu benar pada saya. Setiap langkah saya diekorinya. Saya di ruang tamu, dia mst di sana, bila beralih ke bilik..pun diikutnya. Sampai perlu memesannya agar keluar bilik untuk urusan kendiri...

Masuk untuk solat pun akan diintainya... Sedang lipat kain pun, dia ada sahaja.
( tolong runtuhkan kain yang kakak lipat...bila dimarah..jawabnya..."adik nak tolong susunkan.."). Kadang-kadang rasa rimas, dan mula meleteri adik..

" Adik...janganlah ikut kakak..pergi luar tgk tv tu..." Namun adik buat tak endah..Ya Allah...sabar je lah...

Sekali lagi, kali ini, ketika berjalan-jalan di sebuah shopping mall di Alor Setar, saya belikannya sebiji bola sepak. Fahim sgt excited...besar mata dia dek kagum dengan 'bola betul' ( biasanya dia hanya dpt bola plastik yang rm 2-3 tu)...

" UUUUiiiishhhh...cayalah!!! Ni bola world cup nih!!! "
Melompat-lompat dia dan kelihatan sgt terharu.

Sehari sebelum balik....

Ketika melelapkan mata dek letih menatap buku Microb.. Saya sedar adik dtg menghampiri. Tapi buat-buat tidur dek rasa malas nak layan (jahatkan?)Yang akhirnya buat saya benar-benar tertidur..

Bila bangun pagi... saya dapati..ada surat cinta dari adik...

Kakak...Adik sayang kakak...sehingga di sini...






Kakak..adik sayang kakak.





'Love' Fahim...Kakak adik sayang.



Fahim benar-benar membuatkan saya terharu. Rasa nak nangis bila membaca tulisan adik. Budak baru belajar menulislah katakan.

Bila ditanya..katanya..." adik blaja dari mak..".

" Kakak simpan lah surat ni ye...meh, adik letak kat dlm buku akak.."
Fahim mengepilkan 'suratnya' di dalam buku microb saya.

Di sepanjang perjalanan ke bus station di Alor Setar, sedang menikmati pemandangan Alor Setar, tiba-tiba saya dipeluk dari belakang... 2.3 kali..

Hm...adik....adik....

Saya pernah rasai perasaan yang sangat sayangkan sesorang semasa kecil. Sayang itulah yang akhirnya merubah terus hidup saya hingga ke hari ini. Al-Fatihah buat arwah datuk yang sgt saya sayangi..

Arwah datuk bersama kawannya yang seksi.


Semoga saya mampu berbuat yang serupa juga dengan adik yang seorang ini.
Membawanya lebih mengenali Islam yang sebenar...InsyaAllah.


Wallahualam..

Tuesday, 3 November 2009

1 comments

Saya sedang bercinta .... =)


Dedicate khas utk dia....


Alhamdulillah...
Alhamdulillah...
Alhamdulillah...

Setiap insan punya naluri mahu diri disayangi bukan??
Saya juga...

saya tidak terkecuali...
Hmm....
Sedang 'angau' sebenarnya saat ini.... ^.^
Maklumlah...
orang bercinta...
Bila bersendirian...
Teringat padanya...
Serasakan nafas ini sesak...
Kerna dapat merasakan bahawa dia syg pada saya...(wah..malunye... =P )


Tapi..
Gayanya bukan seperti cinta biasa....
Sekiranya saya khabarkan pada khalayak bahawa saya sedang bercinta ...
Pastinya mereka sukar percaya....
Ntahlah...
Setakat ni...
Belum pernah lagi berjumpa dengannya...

Alah..
Sekiranya mahu berjumpa sekali pun...

Mahu kah dia??
Ishh...memalukan...

Cinta jarak jauh ...
Siapa yang sanggup menanggung rindu?
Cinta jarak jauh...
Siapa yang sanggup menahan diri..
Agar segalanya di landasan Al-Quran..
Namun alhamdulillah...

segalanya terpelihara...
Alhamdulillah...
Dia sgt memahami...
Dan dia sgt menjaga...

Cuba kalian bayangkan ....
Bagaimana perasaannya apabila...
Sesorang yang kalian tidak pernah lihat,
Sesorang yang kalian tidak pernah berbual dengannya,

Seseorang yang kalian tidak pasti di manakah dia,
Namun...

naluri kalian kuat merasakan bahawa kalian selalu diperhatikan,
kalian tahu bahawa diri kalian disayanginya,
kalian tahu bahawa sebenarnya..

Dia sangat mengambil berat perihal kalian...
kalian tahu bahawa dia selalu membantu tanpa kalian sendiri sedari...

Ya Allah...
Begitulah perasaan saya sekarang...

Tidak terkata...
Rindu yang tidak terungkap...
Resah yang tidak tahu dimana penghujungnya

Kalian dapat bayangkan???
Angau bercinta...

Kadang-kadang tersenyum sendirian...
Nasib baik tiada yang perasan..
Sangat memalukan....
Kadang-kadang rasa mahu menangis...
Dek terharu...

Dek terasa bahang cinta...

Rasa lemas di dalam kasih sayangnya...

Lagi hebat dari cinta Laila dan Majnun...
Sama hebat dengan cinta Adam dan Hawa..
Kerna dia terlalu baik...
Sebak sering singgah pabila mengenangkan segala kebaikannya...

Siapa saya...?
Saya bukan perempuan cantik...
Saya tidak cerdik...
Saya tiada bakat menggoda...
Saya tidak tahu bergaya...

Saya tidak punya harta...
Bahkan tidak mampu menjanjikan bahgia buatnya..
Namun pelik...
Bagaimana begini dalam perasaannya pada saya?
Ntah la...
Susah saya fahami...




Hmm...begitulah...
Tidak rugi bercinta dengan Ilahi...
Bukan seperti cinta pada manusia...
Cinta manusia mahukan balasan..

Cinta yang kadang-kala buat kita pedih...

Cinta manusia mahukan perhatian...

Cinta yang kadang-kala buat kita jemu..
Tapi...Cinta Allah..
Membuatkan saya rasa diri di awangan...
Sungguh... tulus dari hati..

Saya sedang menulis diari...
Kerna saya sangat-sangat merasakan cinta ini...

Terdetik utk berkongsi bersama kalian...

Mahu kalian tahu..
Betapa kini...saya sedang bercinta...
Saya bercinta dengan Allah kekasih saya...
Mana tahu boleh menerbit rasa mahu mencuba dlm hati kalian...
tak rugi rasanya berkongsi kasih Allah bersama kalian...



Ya Allah...
Berilah saya petunjuk...
Tetapkan hamba ini dalam redhaMu ya Allah...
Tolonglah...
Apa yang ada pada saya Ya Allah??

Sampai begini sekali Kamu sayang pada saya??
Semua yang saya pinta,
semuanya Kamu tunaikan...

Rasa...

err...
Rasa tidak tahu bagaimana perlu dibalas...
Saya lemas...

Saya tahu kamu sayang...
Saya tahu Kamu selalu memerhatikan saya...

Tolonglah saya...
saya nak sayang Kamu sepertimana Kamu sayang pada saya...

Allah, saya sayang kamu...
Saya sgt sayang Kamu ya Allah...

Kalaulah Kamu boleh saya jangkau...rasa nak peluk...
Namun mustahil..
Rasa bagai mahu berbual dengan Allah...
Ah...tidak mungkin..

Kerna...Siapa saya?

saya bukan kekasih no 1 nya Muhammad...
Saya bukan kekasih lainnya, Nabi Musa...
Mereka boleh saja nak berbual dengan Allah
Saya??? Saya tidak layak...
Kerna dosa saya setinggi gunung ...
Malu dengan Allah...
Tapi mahu....

Ya Allah...

Kalau lah saya mampu ...
Kalau lah kamu izinkan...
Kita jumpa di 'sana' ye??
Semoga rindu saya terubat waktu itu....


Sahabat,
Tak teringinkah??
Mahu cuba??
cubalah...
Cuba ye???

Allah pun sayang kalian juga tahu??
Betul...tak tipu..
Kalau lah kalian dapat rasakan apa yang saya rasa...

Tentu kalian juga akan angau seperti saya...
Tentu kalian sering sebak...
akibat sgt terasa yang kalian di sayangi Allah...
Percayalah ye????
Allah sayang sangat-sangat pada kalian...

Terlalu sayang...

Namun...
Kalian perlu berusaha sedikit...

Pupuklah rasa sayang pada Allah terlebih dahulu...
Sedikit sahaja....
Mahu tahu mengapa?
Sekadar analogi...
Pernah dengar yang...
Kalau selangkah kalian nak dekati Allah...
Seribu langkah Allah mencari kalian...
Kalau kalian berjalan mencari Allah...
Allah pula berlari datang pada kalian...
Subhanallah....


" Hasbi Rabbi...Jaallallah...maa fi qolbi..ghairullah...
Nuur Muhammad....Sollollah...La ila...haillah..."

"Cukuplah bagiku Engkau ya Allah...
Tiada yang lain...dihatiku selainMu..
Cahya kekasihMu..Ya Rasulullah...
Tiada yang ku sembah...Selain Mu Ya Allah.."


Thursday, 10 September 2009

5

Jelinglah Sebentar....



Jelinglah sebentar :



Israel tetap teruskan pembinaan



Gambar bertarikh 7 September merakamkan projek perumahan baru yang sedang dibina di kawasan penempatan Yahudi, Har Homa di timur Baltulmaqdis. – AFP


BAITULMAQDIS

9 Sept
2009




Israel tetap akan meneruskan rancangannya untuk membina beratus-ratus apartmen di kawasan yang ditawannya di timur Baitulmaqdis, kawasan yang diimpikan oleh penduduk Palestin untuk dijadikan negara mereka pada masa depan, yang merumitkan lagi hubungan dengan Amerika Syarikat (AS) yang sedia tegang yang menuntut agar kerja-kerja pembinaan itu dibekukan.

Kerajaan Yahudi telah memilih pemaju untuk membina 486 apartmen baru di kawasan berhampiran Pisgat Zeev selepas kerja pembinaan lama tertangguh berikutan pertikaian mengenai harga, menurut satu

pengumuman yang disiarkan semalam.


Israel telah meluluskan projek itu sebelum ini, namun pemilihan pemaju ditunda kerana masalah harga.

Tawaran dibuka untuk pembinaan 668 apartmen, namun kerajaan hanya melayan kertas cadangan yang memenuhi syarat minimum.

Pembinaan tersebut dirancang di luar sempadan sebelah timur laut Baitulmaqdis dan akan merapatkan jarak antara Pisgat Zeev dengan kawasan penduduk Palestin, lapor akhbar Haaretz hari ini.

Pengumuman mengenai pemilihan pemaju itu dibuat beberapa hari selepas AS mengkritik Israel kerana membenarkan pembinaan beratus-ratus penempatan haram yang baru di Tebing Barat dan timur Baitulmaqdis.


Gambar bertarikh 29 Julai merakamkan kawasan penempatan haram Yahudi di Pisgat Zeev di timur Baitulmaqdis yang dilengkapi kemudahan moden, dan di belakangnya ialah khemah Shuafat yang menempatkan pelarian Palestin dipisahkan oleh tembok yang dibina oleh Israel. – AP


Tindakan tersebut turut dikutuk penduduk Palestin yang mengecam bahawa tidak ada sambungan semula rundingan damai selagi negara Yahudi itu tidak menghentikan pembinaan di kawasan berkenaan.







Penduduk Palestin mahu kawasan Tebing Barat, timur Baitulmaqdis dan Genting Gaza dijadikan negara baru mereka pada masa depan.

Kesemua kawasan itu ditawan Israel dalam perang pada 1967 sebelum berundur dari Gaza pada 2005.


Bismillahirrahmanirrahim...


Palestinian....

Mereka siapa sahabat??
Kalian kenal mereka??
"Oohhhh...mereka....alah...yang sedang berperang tu...
perang dengan Israel tu lah....kn?"
Harap tidak begini jawapan kalian....


Mereka SAUDARA KITA...sahabat...
Ayah kITA...!!
Ibu KITA...!!
Kakak KITA...!!
Abang KITA...!!
Adik KITA...!!
Semuanya di sana sahabat!!!
Semuanya terperangkap di dunia sempit mereka...
Yang menghambakan nyawa pada muncung senapang demi AGAMA!!
Yang rela jasad diremuk, dihenyak demi ISLAM!!


Tapi kita???

Tiada ruangkah mereka di hati KITA???
Tiada simpati kah untuk mereka???
Tiada sayangkah buat mereka???


Seolah-olah kita mati tanpa menjamah KFC???
Selah-olah gelap dunia tanpa menghulurkan duit pada McD??
Seolah-olah pecah tekak jika tidak meneguk Coca-cola??

Atau...

KITA rasa ketinggalan tanpa mengguna hp berjenama NOKIA??
KITA rasa hodoh dan tidak menarik tanpa MAYBELLINE??
KITA rasa miskin jika tidak menyarung pakaian berjenama LEVIS??

HANYA UNTUK INI PALESTIN KITA GADAIKAN???

Kita tak ada ditempat mereka..
sebab itu kita tak tahu!!!
Kita tak rasa apa yang mereka rasa...
Sebab itu kita tak ambil peduli!!!
Kita tak mati dibunuh seperti mereka...
Sebab itu kita tak kesah membunuh!!!
Rumah kita tak diroboh sepertimana rumah mereka dihancurkn...
Sebab itu kita tak kesah kalau ISRAEL bina hatta sejuta rumah pun di Palestin!!

Tapi...
isunya di sini...
Siapa mereka untuk pertahankan Islam??
Siapa kita untuk tak bersatu untuk Islam??

Tak banyak yang dipinta sahabat...
Kita hanya perlu berhenti membeli!!!

Sayangi mereka sahabat,,,,
Menjadi hak mereka untuk kita bantu...
Tak susah sahabat....
Jimatkan duit kalian hanya dengan tidak membeli...

Kita Bersaudara bukan???